Pendahuluan
Tajuk ini memberikan penekanan
terhadap dua subtopik iaitu perspektif multidisiplin pengurusan pembelajaran
dan kajian-kajian pengurusan pembelajaran pelajar. Multidisiplin merujuk kepada
kepelbagaian bentuk yang dialami oleh para pelajar dalam melaksanakan
pendidikan di dalam sesebuah negara seperti bidang ekonomi, agama dan sains. Dalam hal ini, guru berperanan sebagai pengurus bilik darjah. Guru bertanggungjawab untuk merancang,
mengelola, mengawal dan mengarah. Dalam aspek merancang ini, sebagai contoh
guru berperanan untuk merancang objektif pelajaran, strategi dan kaedah
pengajaran, merancang bahan-bahan pengajaran serta susunan fizikal bilik
darjah.
Dalam aspek mengelola pula, guru bertanggungjawab untuk mengurus rutin
bilik darjah, aktiviti murid, aktiviti kumpulan dan kaedah fizikal dan
kemudahan. Bagi aspek mengawal pula, guru perlu mengawal peraturan bilik
darjah, untuk memastikan tiada masalah disiplin dan mengawal murid yang
mempunyai masalah peribadi. Seterusnnya, aspek mengarah memerlukan guru untuk
mengarahkan murid menjawab soalan-soalan yang diutarakan. Murid harus mematuhi
disiplin di dalam bilik darjah dan mengarahkan murid untuk menguruskan tugas
harian bilik darjah.
Isi-isi penting
Menurut
tokoh, Muhammad Bustaman dan Abd Rahman
Rashid pengurusan pembelajaran
adalah
•
Pengurusan masa guru yang berkesan
•
Kaedah pembelajaran semasa
•
Teknik pengajaran yang sesuai dengan keadaan
semasa pembelajaran.
Selain
itu, dalam aspek persediaan rancangan kerja. Guru perlu membuat perancangan
terlebih dahulu sebelum mengajar iaitu Rancangan Pembelajaran Harian (RPH).
Guru perlu merancang isi pelajaran, teknik mengajar, alat bahan bantu mengajar
(ABBM) yang sesuai agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan
dengan lancar dan berkesan. Perancangan perlu mempunyai objektif, teknik dan
kaedah. Hal ini bagi membolehkan guru tersebut lebih bersedia untuk mengajar.
Pengajaran
terdiri daripada bahan-bahan yang akan digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaaan alat bantu mengajar yang bersesuaian dapat
melancarkan proses pengajaran. Antara sumber pengajaran dan pembelajaran ialah
buku teks, buku rujukan dan alat bantu mengajar.
Rumusan
Kesimpulannya,
pengurusan pengajaran dan pembelajaran pelajar adalah sangat penting
dalam
membawa kepada kemudahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tugasan
sebagai sorang guru adalah dipenuhi dengan tanggungjawab, maka apabila suatu
tugasan itu diuruskan dengan baik maka sudah pasti akan menghasilkan sesuatu
yang baik

Pendahuluan
Tajuk ini memberikan penekanan
terhadap dua subtopik iaitu perspektif multidisiplin pengurusan pembelajaran
dan kajian-kajian pengurusan pembelajaran pelajar. Multidisiplin merujuk kepada
kepelbagaian bentuk yang dialami oleh para pelajar dalam melaksanakan
pendidikan di dalam sesebuah negara seperti bidang ekonomi, agama dan sains. Dalam hal ini, guru berperanan sebagai pengurus bilik darjah. Guru bertanggungjawab untuk merancang,
mengelola, mengawal dan mengarah. Dalam aspek merancang ini, sebagai contoh
guru berperanan untuk merancang objektif pelajaran, strategi dan kaedah
pengajaran, merancang bahan-bahan pengajaran serta susunan fizikal bilik
darjah.
Dalam aspek mengelola pula, guru bertanggungjawab untuk mengurus rutin
bilik darjah, aktiviti murid, aktiviti kumpulan dan kaedah fizikal dan
kemudahan. Bagi aspek mengawal pula, guru perlu mengawal peraturan bilik
darjah, untuk memastikan tiada masalah disiplin dan mengawal murid yang
mempunyai masalah peribadi. Seterusnnya, aspek mengarah memerlukan guru untuk
mengarahkan murid menjawab soalan-soalan yang diutarakan. Murid harus mematuhi
disiplin di dalam bilik darjah dan mengarahkan murid untuk menguruskan tugas
harian bilik darjah.
Isi-isi penting
Menurut
tokoh, Muhammad Bustaman dan Abd Rahman
Rashid pengurusan pembelajaran
adalah
•
Pengurusan masa guru yang berkesan
•
Kaedah pembelajaran semasa
•
Teknik pengajaran yang sesuai dengan keadaan
semasa pembelajaran.
Selain
itu, dalam aspek persediaan rancangan kerja. Guru perlu membuat perancangan
terlebih dahulu sebelum mengajar iaitu Rancangan Pembelajaran Harian (RPH).
Guru perlu merancang isi pelajaran, teknik mengajar, alat bahan bantu mengajar
(ABBM) yang sesuai agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan
dengan lancar dan berkesan. Perancangan perlu mempunyai objektif, teknik dan
kaedah. Hal ini bagi membolehkan guru tersebut lebih bersedia untuk mengajar.
Pengajaran
terdiri daripada bahan-bahan yang akan digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaaan alat bantu mengajar yang bersesuaian dapat
melancarkan proses pengajaran. Antara sumber pengajaran dan pembelajaran ialah
buku teks, buku rujukan dan alat bantu mengajar.
Rumusan
Kesimpulannya,
pengurusan pengajaran dan pembelajaran pelajar adalah sangat penting
dalam
membawa kepada kemudahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Tugasan
sebagai sorang guru adalah dipenuhi dengan tanggungjawab, maka apabila suatu
tugasan itu diuruskan dengan baik maka sudah pasti akan menghasilkan sesuatu
yang baik
Comments
Post a Comment