BAB 7: PENGURUSAN SUMBER


Pendahuluan
Pengurusan ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan proses kerja yang terancang dan dilaksanakan secara sistematik, teratur dan mempunyai garis panduan tertentu. Pengurusan juga terdiri daripada pengarahan dan pengawalan sesebuah kumpulan yang terdiri daripada satu atau lebih entiti untuk tujuan menyelaras dan mengharmonikan kumpulan tersebut bagi mencapai sesuatu matlamat yang telah dirancangkan (Buck, 2010). Abdul Aziz Yusof (2004, 2007) menyatakan bahawa pengurusan merujuk kepada seorang atau sekumpulan orang yang menjalankan fungsi pengurusan. Antara fungsi pengurusan termasuklah proses merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal daya usaha anggota organisasi serta menggunakan sumber-sumber yang lain dalam organisasi bagi mencapai matlamat organisasi yang telah ditetapkan. 
Sumber pula merujuk kepada sesuatu bahan yang boleh digunakan serta dimanfaatkan oleh manusia dalam aktiviti ataupun kegiatan seharian. Sumber terdiri daripada pelbagai kategori iaitu sumber alam atau semulajadi, sumber manusia, kewangan dan teknologi. Kategori sumber ini digunakan manusia secara langsung untuk proses kelangsungan hidup dan mempunyai perkaitan dengan definisi pengurusan tadi. Oleh sebab itu, pengurusan sumber boleh ditakrifkan sebagai bagaimana manusia mengorganisasikan sumber yang ada melalui proses merancang, memimpin dan mengawal untuk mencapai sesuatu matlamat. Dari aspek pembelajaran berasaskan sumber pula, kemahiran mengurus sumber adalah sangat penting bagi menjelaskan sesuatu fakta, membuktikan kesahihan sesuatu fakta dan menyatakan kebenaran fakta berkenaan agar tidak menyimpang atau menyerong dengan etika dan norma-norma masyarakat. Terdapat beberapa jenis sumber atau alat bantu mengajar yang digunakan dalam membantu proses pembelajaran guru. Antara sumber yang digunakan ialah bahan bercetak, bahan teknologi maklumat dan juga bahan maujud. Walaupun jenis-jenis ini mempunyai ciriyang berbeza, namun ianya boleh digunakan bagi memastikan murid- murid memahami akan isi kandungan pelajaran serta mencapai objektifnya.




Isi-isi penting
FUNGSI SUMBER PEMBELAJARAN

·    Mengenalpasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan kokurikulum
·   Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
·   Tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
· Mendapat panduan mencari, mengguna, menghasil, dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum
·   Penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat.


Rumusan
Sebagai kesimpulannya, pengurusan sumber merupakan salah satu cara mempelbagai sumber pelajaran yang dapat digunakan oleh guru untuk menarik minat dan perhatian pelajar, antaranya adalah menggunakan perkhidmatan pusat sumber sekolah sebagai medan pembelajaran yang berkesan. Justeru itu, dengan adanya kemudahan yang disediakan oleh pihak sekolah ini dapat memberi motivasi kepada pelajar agar dapat menjana minda mereka untuk lebih menerokai dan memahami mengenai ilmu pengetahuan yang diajar oleh guru mereka. Selain itu, pengurusan sumber ini menuntut kepakaran guru untuk mencari dan mengenal pasti sumber yang berkesan dalam pembelajaran seperti bahan bercetak, bahan teknologi maklumat, dan bahan maujud supaya keberkesanan dalam pembelajaran itu dapat dibuktikan.


Comments