Pendahuluan
Pengurusan bilik darjah merupakan satu proses yang memerlukan guru
mengurus bilik darjah agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
dapat dijalankan. Tugas mengurus bilik darjah termasuk juga aktiviti mengatur
sunsun atur fizikal dan mewujudkan komunikasi dan interaksi di kalangan pelajar
dan guru. Antara pendekatan yang digunakan dalam pengurusan bilik darjah di
sekolah ialah dengan menetapkan peraturan dalam bilik darjah yang telah
dipersetujui oleh pelajar. Antara contoh
peraturan yang perlu diwujudkan ialah seperti peraturan mengenai apa yang perlu
dilakukan oleh pelajar ketika guru mengambil kedatangan pelajar, penggunaan
cecair pemadam, bagaimana prosedur menjawab pertanyaan guru dan juga peraturan
khusus apabila aktiviti kumpulan dijalankan. Dengan wujudnya peraturan, ia akan
memudahkan guru mengawal tindak tanduk pelajar.
Isi-isi penting
Jenis-jenis
bilik darjah:
i.
Bilik Darjah Tradisi
- Bilik darjah tradisi di Negara kita telah lama digunakan
untuk mendidik kanak-kanak di bawah program ‘kokurikulum lama sekolah rendah’
dan ‘ kokurikulum lama sekolah menengah’ yang telah diperkenalkan
ii.
Bilik Darjah terbuka
-
Murid-murid akan menentukan dan merancang aktiviti
P&P sendiri.
-
Pengajaran guru dikurangkan pada peringkat yang
minimum.
iii.
Bilik Darjah Bercantum
- Kelas Bercantum merupakan kelas yang mengandungi
murid-murid yang terdiri lebih daripada Satu Tahun Persekolahan.
- Misalnya, sebuah Kelas bercantum mungkin
mengandungi murid-murid daripada Dua Tahun Persekolahan (Tahun 1 dan Tahun 2)
atau Tiga
- Tahun Persekolahan iaitu (Tahun 1, 2, dan 3).
iv.
Bilik Darjah Prasekolah
- Pendidikan Prasekolah merupakan asas pendidikan bagi
kanak-kanak berumur 4-6 tahun sebelum mereka memulakan alam persekolahan secara
formal di Sekolah Rendah.
- Pendidikan Prasekolah penting untuk menyuburkan
perkembangan kanakkanak dari segi JERIS melalui aktiviti Pembelajaran dan
Permainan dengan menggunakan deria penglihatan, pendengaran, rasa, hidu dan
sentuh mereka.
Rumusan
Antara strategi
pengurusan murid adalah seperti perancangan murid, perancangan bilik darjah
dengan wujudkan suasana kondusif dan menyampaikan pengajaran dengan menggunakan
teknologi terkini. Antara aktiviti yang boleh dilakukan adalah dengan melakukan
senaman untuk menghilangkan mengantuk pelajar. Selanjutnya, guru juga perlu
membina dan menjaga hubungan baik dengan pelajar. Dalam menguruskan pelajar,
guru perlu bersabar dan banyak bertolak ansur untuk memenangi hati pelajar agar
pelajar lebih menghormati guru mereka. Guru juga perlu menitikberatkan
ketrampilan penyampaian ketika memulakan sesi pengajaran di bilik darjah.
Kemahiran set induksi merupakan kemahiran utama yang perlu dikuasai oleh
seorang guru pelatih dalam menarik minat serta merangsang pelajar supaya
menumpukan perhatian terhadap aktiviti pengajaran yang akan disampaikan guru
sebagai pendidik mereka. Kesimpulannya, pengurusan bilik darjah adalah
merupakan asas penting bagi seorang guru sebelum mereka ingin menyampaikan
sesuatu pengajaran. Pengurusan bilik darjah yang sistematik dan teratur akan
memudahkan proses PDP dan memberi keselesaan kepada murid dan guru.
Comments
Post a Comment