Pendahuluan
Isi-isi
penting
Konsep
Pengajaran
·
Pengajaran merupakan satu proses
penyampaian ilmu pengetahuan
·
Pengajaran berkesan ialah dengan merancang
topik, objektif, isi, cara penyampaian dan penilaian yang sesuai dengan
kebolehan sedia ada dan minat pelajar
·
Pengajaran merupakan satu tindakan
yang bertujuan untuk membawa perubahan dari segi kepercayaan, nilai dan makna
·
Pengajaran merupakan aktiviti
intelek
·
Ia melibatkan pemikiran,perasaan,
dan penilaian
·
Pengajaran merupakan satu
sistem aktiviti yang ditujukan kepada pelajar-pelajar dengan harapan akan
membawa perubahan tingkah laku dikalangan mereka
·
Terdapat dua jenis
pengajaran iaitu pengajaran terkini dan tradisional
·
Dalam pengajaran terkini,
terdapat pengajaran yang memusatkan kepada murid
·
Dalam pengajaran tradisional,
pengajaran memusatkan kepada guru
Ciri-ciri
Pengajaran
·
Mempunyai unsur utama iaitu guru dan
murid
·
Guru sebagai pengajar dan murid
memainkan peranan sebagai murid
·
Melibatkan proses pemikiran dan
penggunaan bahasa & symbol
·
Dijalankan dengan pelbagai bentuk
·
Meliputi segala aspek Proses melibatkan
interaksi dua hala
·
Mengandungi unsur sains dan
unsur seni
Ciri-ciri
Pembelajaran
·
Peringkat mengikut turutan
Rangsangan
→ Pemikiran → Perubahan Tingkah Laku
·
Perubahan tingkah laku dari tahap rendah
ke tinggi
·
Proses yang berterusan & akan
berhenti apabila hilang motivasi atau motif pembelajaran yang
sesuai
·
Pembelajaran akan berlaku dari
pengalaman atau latihan
·
Perubahan tingkah laku
dibentuk dari proses pemikiran dan penanggapan
·
Berlaku atas usaha sendiri
mengikut motif atau motivasi seperti keinginan belajar
Rumusan
Pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititikberatkan oleh para guru supaya minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah.Selain itu,segala pemindahan maklumat akan berjalan lancar sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar
Comments
Post a Comment